پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119234
ظريف: به جمع بندي مشترک نرسيده‌ايم
تاریخ انتشار : 1393/07/23 10:59:14
نمایش : 1626
وزير خارجه کشورمان گفت: بحث‌هاي جدي در مذاکرات بين طرفين صورت گرفته، اما به جمع بندي مشترک نرسيده‌ايم ولي معتقدم در صورت وجود اراده سياسي دستيابي به توافق ممکن است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمدجواد ظريف شامگاه سه‌شنبه پس از ديدار با کاترين اشتون با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در محل نمايندگي دائم ايران در وين افزود: در اين دور از مذاکرات در حال بررسي راه‌حل‌هاي ارائه شده براي پايان دادن به اختلافات هستيم. همانطور که بارها گفته شده است، اختلافات قابل توجهي وجود دارد، اما اين بدان معنا نيست که اين اختلافات غيرقابل حل و فصل است.

وزير خارجه کشورمان گفت: ضروري است درباره روش‌هايي که هم جدي و هم با مقداري نوآوري براي حل و فصل اين اختلافات مطرح مي‌شود بحث شود، اما اين بحث‌ها زمان بر هستند و ممکن است اين راه‌حل‌ها به گفت‌وگوي بيشتر نياز داشته باشد.

وي گفت: البته اين به ان معنا نيست که هنوز به راه‌حلي که مورد توافق همه باشد رسيده باشيم. به اين معنا هم نيست که راه حل غيرقابل دسترسي باشد. همه معتقدند که اين موضوع قابل حل است، زيرا به واقع، برنامه هسته‌اي ايران يک برنامه صلح‌آميز و يک واقعيت روي زمين است، به اين معنا که دانش دانشمندان ما و فناوري که ما به دست آورديم يک فناوري بومي است و همگان به اين باور رسيده‌اند که نمي‌شود آرزو کرد اين فناوري نباشد.

*بحث‌هاي جدي درباره راه‌حل‌هاي ارائه شده/به جمع بندي مشترک نرسيده‌ايم

ظريف افزود: از اين رو ضروري است بر روي راه‌حل‌ها کار شود و در مذاکرات سه شنبه درباره راه‌حل‌هاي متفاوتي که هر يک از کشورها مطرح مي‌کردند بحث‌هاي جدي صورت گرفت، البته تاکنون به يک جمع بندي مشترک نرسيده‌ايم، اما معتقدم در صورت وجود اراده سياسي دستيابي به آن ممکن است.

وزير خارجه ايران کشورمان با اعلام اينکه از ظهر چهارشنبه به بعد ملاقات‌هاي سه جانبه با وزير خارجه آمريکا و کاترين اشتون برگزار مي‌شود، گفت: روز پنج شنبه هم جلسه‌اي با مجموعه کشورهاي ۱+۵ در حد مديران سياسي خواهيم داشت، زيرا معتقديم حضور همه اعضاي ۱+۵ براي رسيدن به راه‌حل ضروري است و بسيار خوب است که پنج‌شنبه از اين فرصت براي رسيدن به نقطه مشترک استفاده کنيم.

ظريف افزود: اين خواست جمهوري اسلامي ايران بود که علاوه بر مذاکرات با کاترين اشتون و آمريکا، يک بار هم مذاکره با کل ۱+۵ باشد و به اين دليل است که روز پنج شنبه هم به مدت مذاکرات افزوده شد و اين نشان دهنده اراده سياسي در همه طرف‌ها است.

وزير خارجه کشورمان در بخش ديگري از سخنان خود افزود: جمهوري اسلامي از ابتدا با توجه به سياست‌هاي کلي نظام و نقطه نظرات مقام معظم رهبري که داشتن هرگونه سلاح‌هاي کشتار جمعي را از نظر شرعي حرام اعلام کردند، نيازي به سلاح‌هاي هسته‌اي ندارد و بر همين اساس احساس مي‌کند که رسيدن به يک راه‌حل مفيد است.

* با اراده سياسي و آمادگي کامل براي دستيابي به نتيجه وارد مذاکرات شديم

وي با بيان اينکه از ابتدا با اراده سياسي و آمادگي کامل براي دستيابي به نتيجه به مذاکرات وارد شديم، گفت: اميدواريم که چنين وضعيتي هم در طرف مقابل وجود داشته باشد بنابراين جلسه روز پنج شنبه فرصتي براي مرور موضوعات مختلف با همه اعضاي ۱+۵ است، اما الزاما به معناي ان نيست که يک وضعيت جديد، مثبت و يا منفي پيدا شده است.

ظريف افزود: بارها گفته‌ام مذاکرات تا زماني که به نتيجه نرسد، هيچ اختلافي حل نشده است، زيرا مجموعه‌اي به هم پيوسته از موضوعات است و ضروري است در همه موضوعات به نتيجه برسيم.

ظريف گفت: فکر مي‌کنم زماني که در نيويورک صرف شد و مذاکرات بسيار گسترده‌اي که در نيويورک انجام شد و پنج شنبه هم گذاشته خواهد شد قادر است راه حل‌هاي مطرح شده را بررسي کند و البته به هيچ وجه بحث توافق نيست و تا زماني که روي همه موضوعات توافق نشود، روي هيچ موضوعي توافق نخواهد شد.

وزير خارجه کشورمان با بيان اينکه زمان براي رسيدن به توافق وجود دارد، گفت: بيش از ۴۰ روز ديگر فرصت داريم و همانطور که گفتم درباره همه موضوعات راه حل‌هايي از سوي طرف‌هاي مختلف ارائه شده است، اما تنها لازم است که در مورد اين راه حل‌ها به جمع بندي برسيم و در قالب يک مجموعه و يک بسته با آن برخورد کنيم.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html